BLOGGUTMANING, HÄLSA, TRÄNING

TRÄNINGSMOTIVATION- MINA 5 BÄSTA TIPS FÖR HUR DU BEHÅLLER DEN

Den här veckan skriver vi om träningsmotivation och hur vi behåller den. Med vi menar jag ett gäng glada hälsobloggare som har startat ett nätverk (som snart får ett tjusigt namn) och där vi varje vecka skriver om ett gemensamt ämne som rör träning, kost eller hälsa på något vis.

Om du läste mitt förra inlägg så såg du hur jag själv kämpar med att komma igång med träningen efter en depression och hur lusten finns där men att jag ändå inte får till träningen lika ofta som jag vill.

Men igår bestämde jag mig att det räcker med bortförklaringar och att nu är det tillbaka till mina vanliga rutiner som gäller och idag fick jag till ett pass här hemma. Det blev hopprep, getups med medicinboll på 5 kg, kettlebellsvingar 12 kg, utfallssteg med kettlebell också 12 kg och armhävningar. Jag jobbade i 1 minut x 3 med 30 sek vila mellan varje minut.

Att hoppa hopprep är så jobbigt har jag helt förträngt, tittade på klockan flera gånger under tiden och en minut kan verkligen kännas som en evighet! Samtidigt är det ganska kul när man får  in snitsen, eller hur?

annika larsen annika larsen

För att jag nu ska fortsätta som jag tänkt med träningen så tänkte jag dela mina fem bästa tips på hur du behåller motivationen och då såklart lyssna på mina egna råd. Så här kommer dem!

  • Träna något som du tycker är roligt! Och variera dig. Spring, gymma, cykla. Kör cirkelträning, intervaller och yoga. Det du tycker är kul helt enkelt.
  • Planera din träning. Skriv upp den i almanackan.  På torsdag kl. 19 ska jag springa, om du har skrivit upp det är det mer troligt att det blir av.
  • Träna med en kompis, en klassiker. Du vill ju helst inte ringa det där samtalet och ställa in träningen för att det är nått bra på tv, eller hur?
  • Vardagsmotion. Promenera, ta trapporna. Ställ bilen, hoppa av bussen tidigare och gå en bit. När du väl börjar röra på dig och inser hur bra det får dig att må så ökar också motivationen att träna mera.
  • Kom ihåg varför du gör det. Hur det får dig att må. Hur skönt det känns efteråt. Hur mycket det underlättar att vara stark, att orka. Kom ihåg att du faktiskt är värd allt det där. Att du är värd att må bra. Att du är värd att prioritera dig själv och din hälsa. Kom ihåg att du är värdefull.
Ja, det var mina fem bästa tips för att hålla motivationen uppe. Kika in hos Anna och Ida för mera tips och fyll gärna på med fler. Det är bara att lämna en kommentar <3
Previous Post Next Post

You Might Also Like

14 Comments

  • Reply Clara Edvinsson 24 november, 2015 at 23:42

    Vilka bra tips! Vi tänker i liknande banor, men tar med mig att planera in det i kalendern, med klockslag!

    • Reply @annikalarsen 25 november, 2015 at 10:41

      Ja det är bra att boka in tid med sig själv ? Brukar funka för mig ?

  • Reply Camilla 25 november, 2015 at 05:57

    Härligt hemmapass! Bra jobbat :-) Och grymma tips såklart!

  • Reply hur håller en träningsmotivationen uppe-Charlotta Sofia springer och trimmar 25 november, 2015 at 10:36

    […] smarta tips på hur du håller träningsmotivationen uppe? Då tycker jag att du ska kika in hos Annika som listar sina bästa knep  för att hitta tillbaka och hålla sej motiverad. Kika också in hos ”Reach your goal” […]

  • Reply Elna 25 november, 2015 at 10:50

    Toppenbra tips! Kompisträning är ju verkligen super – svårt att hoppa över om man bestämt tid och plats med en bra träningsvän!

    • Reply @annikalarsen 25 november, 2015 at 10:52

      Tack! Visst är det så plus att det blir lite roligare också :)

  • Reply Mina bästa tips för att hålla träningsmotivationen uppe - Anna Jansson 25 november, 2015 at 21:19

    […] kan läsa fler tips hos mina kollegor Annika och Erika. Och berätta gärna, vad får dig att komma iväg på […]

  • Reply Helena Enqvist 25 november, 2015 at 22:18

    Den sista punkten är så bra! Det sammanfattar så mycket om vad träningen är och vilken kraft den har! Att inte glömma bort varför man gör det, ha mål och framförallt hur skönt det känns efteråt. Tack för bra tips och bra tips på hemmaträning. Bra jobbat!

    • Reply @annikalarsen 26 november, 2015 at 20:36

      Tack så mycket! Blev superglad av dina ord <3

  • Reply M O A 26 november, 2015 at 18:54

    Tack för de grymma tipsen!

  • Reply Malin 26 november, 2015 at 20:46

    Håller också med om den sista. Verkligen! Bra tips i övrigt med såklart. Jag skulle gärna träna mer med vänner, men vardagslogistiken tillåter inte riktigt det.

  • Reply Victoria 27 november, 2015 at 21:47

    Jag måste verkligen bli bättre med vardagsmotionen!

  • Leave a Reply