TRÄNING, WÖRKOUT

ATT TRÄNA HEMMA – TIPS & INSPIRATION

annika larsenannika larsenannika larsen

När jag började träna, nu menar jag efter Leah vilket är för 2,5 år sen, så började jag med promenader och att träna hemma. Jag körde alla klassiska övningar som armhävningar, dips, höftlyft, kissande och sparkande hundar, knäböj osv. Så först ut på barnvagnspromenad och sen olika övningar typ 10 av varje 3 varv.

När jag började känna mig starkare la jag till redskap som hantlar, pilatesboll och sen kettlebell och medicinboll. Efter ett tag saknade jag sällskap utöver barnen som jag även ibland använde som vikter vid knäböj, höftlyft eller andra övningar, dem brukade också vara med och välja övningar ex hoppa på ett ben eller rulla runt, ganska jobbigt det med efter ett tag. Hur som helst så saknade jag teamkänsla, jag är ju lagspelare från början och då hittade jag Wörkouten. Typ det bästa ever!

Nu består min hemmaträning av yoga, faktiskt har jag i tre veckors tid gått upp före barnen och rullat ut mattan, satt på musik, tänt ett ljus och sträckt ut kroppen. Så underbart och jag har tänkt att fortsätta med det länge. Vissa mornar har det blivit en timme, andra en kvart men målet är 40-45 minuter och då räknar jag med lite skön vila också. På helgerna har jag sovit så länge som möjligt och sen yogat när barnen är vakna, funkar det också bara att dem gärna kryper under en och klättrar lite på en men det är helt okej och kul men man kanske inte får samma känsla och flow som när man är ensam.

Men ibland är det fortfarande skönt att bränna av ett riktigt svettigt pass hemma, barnen kanske är sjuka eller så är det bara svårt att komma hemifrån av olika anledningar. Det behöver inte ta så lång tid heller. Värm upp med lite rörlighetsövningar, hoppa lite hopprep eller jumpingjacks och kör sen något av dem här passen:

Burpees OTM

Burpeepyramid

HÄR hittar ni även mina tre bästa prylar för hemmaträning 🙂

Om ni vill ha mer inspiration för hemmaträning så kika in hos Maria som lagt upp ett pass för löpare och Anna som tipsar om ett pass med 500 repetitioner.

 

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply Camilla 24 januari, 2016 at 16:26

    Hatkärlek till burpees! Sjukt jobbigt och sjukt effektivt 🙂

  • Reply Effektiv hemmaträning | Ida Johansson 25 januari, 2016 at 11:24

    […] Annika tränar yoga hemma vilket är något som jag också skulle vilja få in som en rutin. Så om någon har tips på ett bra yogapass på 30-45 minuter som man kan köra hemma, säg gärna till! […]

  • Leave a Reply